Avbryt

E-post info@trassbergsbk.se
Orgnr 869000-7003

Om Trässbergs BK

Under 1920-talet spred sig intresset för fotboll även ut till landsbygdens ungdomar. Också i Trässberg var det ett gäng grabbar som ville prova på den nya sporten.Detta föll dock inte i god jord hos traktens bönder. Bönderna kunde inte förstå hur deras söner och drängar kunde vara så dumma att de sprang och jagade en boll när man kunde lägga energin på hederligt arbete.
De unga bönderna på Storebacka, Einar och Halvar Svensson, hade dock förståelse för grabbarna och upplät en beteshage där man kunde prova att spela fotboll.

En oktoberkväll 1930 träffades cirka 15 grabbar hos Karl Björkdahl på Storebacka. Alla var eniga om att starta en fotbollsklubb. Klubbens namn fick bli Trässbergs Bollklubb. Till ordförande valdes Arne Svanberg och till kassör Arvid Möller. Till spelplan fick man hyra en bit klövervall av arrendatorn på Stommen, Herman Falck, för 25 kr. 1932 tog spelet fart. Det spelades bortamatcher mot Norraa Härene och Skallmeja som båda resulterade i storstryk.
Efter en oavgjord match mot Öttum föddes tanken på en hemmamatch. Som dräkter anbefalldes ljus skjorta och mörka byxor som spelarna själva ordnade. Matchen gick av stapeln en vacker junidag. Trässbergsborna hade aldrig sett en fotbollsmatch men de hade bearbetats med all tänkbar reklam som affischering, personlig påtryckning osv. Matchresultatet finns inte att tillgå men matchen slutade med ett triumferande faktum… Den under matchen upptagna kollekten räckte till att betala fotbollen och målstängerna, ja till och med hela planhyran!

De första köpta dräkterna var svart- och vitrandiga till skillnad från modern tid då Trässbergs BK spelar i röda dräkter.

1944 hade kriget tagit slut men drivmedelsransoneringarna följde 40-talet ut. Droskägaren Nils Aronsson fick ibland koppla en släpkärra efter bilen för att få plats med alla spelare till en bortamatch. En minnesrik färd gick till Kållandsö. De åkande i kärran därbak kräktes utmed den slingriga vägen dit så det var ett tilltufsat lag som kom fram.
Men Erik Linder försökte peppa upp dem med ett hejarop från fotbollens barnadom.
- Vi skall gå fram som en skördemaskin! Våra motståndare skola ligga som kärvar i skördetid utmed kanterna.

Under åren har Trässbergs BK spelat på olika nivåer i seriesystemet, och olika turneringar, bland annat har klubben vunnit LOFA-turneringen båda inomhus och utomhus.
Idag 2020 spelar klubben, på sin hemmaarena Trässbergsvallen, i div.5.

Detta och mycket mer om klubbens historia finns att läsa i den av Lars Apell sammanställda historiken ”Trässbergs BK 1930-2010” på Idrottsmuseet.